Get Adobe Flash player

Światowy Dzień Zdrowia

Herb

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kole informuje, że w ramach obchodów Światowego Dnia Zdrowia, którego tegoroczne hasło brzmi:” Zdrowe Bicie Serca”  zorganizowany jest dla  mieszkańców powiatu kolskiego  Dzień Otwarty.  W dniu 5 kwietnia w godzinach od 10.00 do 14.00 w siedzibie Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Kole przy ulicy Toruńskiej 72 uruchomiony zostanie  punkt informacyjny, w którym zainteresowane osoby będą mogły uzyskać informację z zakresu: wymagań higieniczno- sanitarnych, BHP oraz chorób zawodowych w zakładach pracy, szkodliwości czynnego i biernego palenia oraz zagrożeń związanych z paleniem tytoniu, promocji aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety profilaktyki chorób nowotworowych: raka szyjki macicy, raka piersi ,zapobiegania chorobom cywilizacyjnym i zakaźnym oraz informacje dotyczące  szczepień ochronnych.

W ramach Dni Otwartych będzie można wykonać bezpłatnie pomiary ciśnienia krwi, wagi ciała oraz  określić indywidualny wskaźnik BMI. Prowadzona będzie dystrybucja materiałów edukacyjnych. Zorganizowana zostanie ekspozycja wyposażenia : sprzętu do poboru prób wody oraz prób żywności. Będzie można wykonać bezpłatnie pomiary ciśnienia krwi, wagi ciała oraz  określić indywidualny wskaźnik BMI. Prowadzona będzie dystrybucja materiałów edukacyjnych. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny  w Kole  zaprasza do wzięcia udziału   w obchodach Światowego Dnia Zdrowia.

ŚWIATOWY DZIEŃ ZDROWIA 2013

pod hasłem „ZDROWE BICIE SERCA”

Światowy Dzień Zdrowia obchodzony jest 7 kwietnia z okazji rocznicy powstania Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) w 1948 roku. Każdego roku motyw przewodni Światowego Dnia Zdrowia poświęcony jest innej tematyce, która podkreśla priorytetowy obszar problemów w obszarze zdrowia publicznego na świecie. W tym roku motywem przewodnim jest NADCIŚNIENIE. Hasłem tegorocznej kampanii jest Healthy Heart Beat – zdrowe bicie serca, prawidłowe ciśnienie krwi.


Wysokie ciśnienie krwi zwiększa ryzyko choroby niedokrwiennej serca, w tym zawału serca, udaru mózgu i niewydolności nerek. Wysokie ciśnienie krwi sprawia, że mięsień sercowy pracuje ciężej niż powinien, co w dłuższym czasie, skutkuje osłabieniem mięśnia sercowego. Im wyższe ciśnienie tętnicze krwi, tym większe ryzyko wystąpienia zawałów serca lub udarów mózgu. Ryzyko wystąpienia tych powikłań wzrasta w obecności innych czynników ryzyka, takich jak cukrzyca, zaburzenia lipidowe czy niezdrowy styl życia (nadwaga lub otyłość, niezdrowa dieta, palenie papierosów, nadmierne spożycie alkoholu oraz brak aktywności fizycznej). Niektórzy mają wysokie ciśnienie krwi, ponieważ są obciążeni dodatnim wywiadem rodzinnym.

 

Ciśnienie krwi ma również tendencję do zwiększania się wraz z wiekiem.

Z aktualnych badań epidemiologicznych wynika, że co drugi, trzeci Polak ma nieprawidłowe ciśnienie krwi.

Tylko ok. 30-50% osób zdaje sobie z tego sprawę, a prawie połowa wiedząc o nadciśnieniu nie leczy go lub robi to nieskutecznie. Jedynie u niewielkiego odsetka chorych, nadciśnienie jest dobrze kontrolowane. Wysokiemu ciśnieniu krwi można jednak zapobiegać.

Ostatecznym celem kampanii prowadzonej w ramach Światowego Dnia Zdrowia 2013 jest zmniejszenie zawałów serca i udarów mózgu, przez:

ü  podniesienie świadomości społeczeństwa na temat przyczyn i skutków nadciśnienia tętniczego,

ü  edukacja zdrowotna w zakresie zapobiegania wysokiemu ciśnieniu krwi i jego powikłaniom,

ü  zachęcenie osób dorosłych do regularnej kontroli swojego ciśnienia krwi i stosowania się do zaleceń lekarza,

ü  zachęcenie władz krajowych i lokalnych, aby utworzyć warunki sprzyjające prozdrowotnym zachowaniom.

Nadciśnienie tętnicze może dotyczyć każdego z nas

O wysokim lub podwyższonym ciśnieniu krwi, czyli o nadciśnieniu tętniczym mówimy wówczas, gdy ciśnienie tętnicze w kilkakrotnych pomiarach przekracza wartości uznane za prawidłowe. Zgodnie z aktualnymi zaleceniami przyjętymi przez WHO wartość ciśnienia krwi 140/90 mmHg stanowi granicę między ciśnieniem prawidłowym (norma: < 130/85 mmHg) a podwyższonym. Nadciśnienie tętnicze, oznacza wzrost wartości ciśnienia ponad 140/90 mmHg niezależnie od wieku pacjenta, potwierdzone kilkoma pomiarami. Najnowsza klasyfikacja wprowadza także wartość ciśnienia optymalnego, tj. 120/80 mmHg.

Najważniejsze informacje:

Zawały serca i udary mózgu są głównymi przyczynami zgonów na całym świecie.
Możesz im jednak zapobiec.

  • Rzucając palenie, zmniejszasz ryzyko zawałów serca lub udarów mózgu już od pierwszego dnia zaprzestania palenia. Ogranicz również spożycie alkoholu.
  • Zwiększając swoją aktywność fizyczną trwającą, co najmniej 30 minut dziennie, możesz zmniejszyć ryzyko zawałów serca i udarów mózgu. Wypoczywaj aktywnie.
  • Jedząc co najmniej 5 porcji warzyw i owoców dziennie, ograniczając sól do 1 łyżeczki oraz zmniejszając ilość tłuszczu w diecie, możesz zmniejszyć ryzyko wystąpienia zawału serca i lub udaru mózgu.
  • Wysokie ciśnienie krwi często nie daje żadnych objawów, ale może wywołać nagły udar mózgu lub zawał serca. Dlatego kontroluj swoje ciśnienie krwi regularnie. Pomiar ciśnienia jest szybki i bezbolesny.
  • Cukrzyca zwiększa ryzyko ataku serca i udaru mózgu. Jeśli chorujesz na cukrzycę, kontroluj swoje ciśnienie krwi i poziom cukru we krwi, aby zmniejszyć to ryzyko.
  • Nadmierna masa ciała zwiększa ryzyko zawałów serca i udarów mózgu. Aby utrzymać prawidłową masę ciała, utrzymaj umiarkowaną, regularną aktywność fizyczną i odżywiaj się zdrowo.
  • Zawały serca i udary mózgu pojawiają się nagle i mogą być śmiertelne, jeśli nie zostanie udzielona natychmiastowa pomoc lekarska.
  • Unikaj stresu.

Jeśli przestrzegasz tych wszystkich rzeczy i mimo to twoje ciśnienie nadal jest wysokie, twój lekarz może przepisać ci leki. Farmakoterapia pomaga obniżyć ciśnienie krwi i utrzymać na prawidłowym poziomie. Systematyczne i dokładne pomiary ciśnienia krwi zapewniają osobom cierpiącym na nadciśnienie tętnicze poczucie bezpieczeństwa. Regularnie kontrolując nadciśnienie, wspomagasz jego leczenie.

Opracowano na podstawie Raportu Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) „Avoiding Heart Attacks and Strokes – don’t be a victim protect yuorself” oraz Wytycznych JNC VI, WHO/ISH, Arch. Int. Med. 1997,
J. Hypertension 1999

 

Serce dla większości ludzi jest symbolem miłości i uczucia. Często jednak nie zdajemy sobie sprawy jaką pracę wykonuje ono podczas całego dnia. Serce musi pracować bez przerwy przez całe życie. A my w tym czasie często zatruwamy je nikotyną, objadamy się niezdrowa żywnością, nie umiemy poradzić sobie ze stresem czy tez nie uprawiamy żadnej aktywności fizycznej.

Jak co roku 7 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia z okazji rocznicy powstania WHO. W tym roku tematem przewodnim jest  nadciśnienie tętnicze.

Co to jest  nadciśnienie tętnicze?

Nadciśnienie tętnicze to choroba układu krążenia, która charakteryzuje się stale podwyższonym ciśnieniem tętniczym krwi. Nadciśnienie tętnicze powoduje przyspieszone uszkodzenie naczyń krwionośnych, doprowadzając do rozwoju miażdżycy tętnic, co w konsekwencji prowadzi do zawału serca lub udaru mózgu. Skuteczne leczenie nadciśnienia zapobiega tym powikłaniom.

 

Jaka jest częstotliwość zachorowań w naszym kraju?

Z danych Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego wynika, że z powodu zawału serca umiera codziennie w naszym kraju ok. 100 osób. Stwierdzono, że choroby serca i naczyń to przyczyna około połowy zgonów w Polsce (ok. 48% zgonów w 2010 roku) a przedwczesna umieralność poniżej 65 roku życia należy do najwyższych w Europie.

Zgony według przyczyn w latach 1990, 1995, 2005, 2010

źródło: http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/l_podst_inf__o__syt_demograficznej_2011.pdf

Jakie jest prawidłowe ciśnienie tętnicze krwi?

Prawidłowe ciśnienie tętnicze krwi wynosi 120/80 mmHg. Pozostałe wartości ciśnienia zostały zlokalizowane w tabeli poniżej :

Źródło:  http://www.nadcisnienietetnicze.pl/dla_lekarzy/zalecenia_i_standardy/zalecenia_esh/definicja_i_klasyfikacja

 

Co powoduje nadciśnienie tętnicze?

Do czynników powodujących nadciśnienie zalicza się:

  • dietę wysokoenergetyczną bogatą w tłuszcze nasycone
  • nadmierne spożycie soli
  • alkohol
  • palenie papierosów
  • niskie spożycie owoców i warzyw
  • małą aktywność fizyczną
  • nadciśnienie związane jest także z chorobami tarczycy, nerek, nadnerczy i cukrzycą

Na co powinniśmy zwracać uwagę, nawet jeśli czujemy się dobrze?

Do tych niepokojących symptomów należą:

  • bóle i zawroty głowy
  • ogólne osłabienie i rozbicie
  • nudności
  • wymioty
  • kołatanie serca
  • krwawienie z nosa
  • nadmierna potliwość
  • pobudliwość i zaburzenia snu

 

 

Jak wygląda wizyta u lekarza?

Jeśli odczujemy powyższe objawy powinniśmy udać się do lekarza rodzinnego w celu zdiagnozowania choroby. Lekarz przeprowadzi wywiad, w czasie którego spyta nas o samopoczucie, objawy towarzyszące chorobie, czas ich trwania oraz o występowanie nadciśnienia w rodzinie. Zmierzy także ciśnienie krwi. W czasie badania można spodziewać się pomiaru wagi oraz wzrostu, które pomogą lekarzowi obliczyć wskaźnik masy ciała (BMI).

Jak zmierzyć sobie ciśnienie tętnicze w domu?

Do tego celu stosujemy automatyczne aparaty z mankietem zakładanym na ramię lub nadgarstek . Wynik będzie prawidłowy jeśli będziemy przestrzegać kilku prostych zasad:

  • pomiar przeprowadza się po krótkim odpoczynku
  • pomiar wykonuje się w pozycji siedzącej
  • mankiet założony na ramieniu powinien znajdować się na wysokości serca
  • optymalna liczba pomiarów to 2 pomiary rano i  2 wieczorem
  • pomiary można zapisywać w zeszycie, aby pokazać je lekarzowi przy najbliższej wizycie

Jak walczyć z nadciśnieniem tętniczym?

Aby zapobiec nadciśnieniu stosuj się do 10  zdrowotnych wskazówek:

1. Dbaj o prawidłową dietę, która powinna być bogata w produkty pełnoziarniste, owoce, warzywa, oleje roślinne, ryby morskie oraz chude mięso np. kurczak, indyk

2. Nie pal papierosów ( palenie tytoniu sprzyja zawałom serca)

3. Ogranicz picie alkoholu (alkohol uszkadza naczynia krwionośne)

4. Zachowaj prawidłową masę ciała, aby uniknąć odkładania się tłuszczu w organizmie

5. Pamiętaj o aktywności fizycznej (ćwiczenia 3 razy w tygodniu, przez co najmniej 30 minut, z tętnem do 130 uderzeń na minutę)

6. Kontroluj swoje ciśnienie ( prawidłowe ciśnienie to 120/80 mmHg)

7. Kontroluj poziom cholesterolu (prawidłowy poziom cholesterolu nie powinien być wyższy niż 200 mg/dl)

8. Kontroluj poziom cukru we krwi (prawidłowy poziom glukozy na czczo nie powinien przekraczać 100 mg/dl)

9. Znajdź sposób radzenia sobie ze stresem (relaks, spacer, sport, rozmawiaj o swoich problemach z bliskimi)

10. Nie nadużywaj leków (czytaj uważnie ulotki dołączone do lekarstw)

 

Godzina

Gminny Portal Mapowy

Kalendarz

Dziś jest:


 Piątek
24 Października 2014
Europejski Dzień Otyłości
Imieniny obchodzą
Antoni, Boleczest, Filip, Hortensja,
Marcin, Rafał, Rafaela, Salomon

Do końca roku zostało 69 dni.
Zodiak: Skorpion